Pár perc, és tudni fogod, mi az a Google keresőoptimalizálás. Akkor is érteni fogod, ha nem vagy informatikus, SEO szakértő vagy online marketinges.
Kezdjük az alapfogalmak tisztázásával!
Mi a google?
A google a könyvtárosod.
Képzeld el, hogy bemész a könyvtárba, és elképedsz a magas falakon sorakozó polcoktól.
A falakhoz létrákat támasztottak; a magasban lévő könyvekhez föl kell másznod.
A polcok roskadásig teltek, meghajlanak a könyvek súlya alatt.
Messziről érzed a lapok millióinak jellegzetes illatát.
Autókról szeretnél olvasni.
Hogyan fogod megtalálni az autókról szóló könyveket?
Egy biztos: nincs annyi időd, hogy egyenként átnézd az összes könyv összes lapját.
Képzeld el, vajon hány év lenne, ha összeadnád az éveket, melyek alatt ez a számtalan szerző megírta a könyveket.
Szerencsére nem vagy egyedül.
A könyvtárban könyvtárosok dolgoznak, akik ismerik azokat a szempontokat, ahogy a könyveket elhelyezték a végeláthatatlan csarnokokban.
Kérésedre a könyvtáros segít, és odalép a számítógépéhez.
Valamit beír, majd kisvártatva elmegy.
Húsz perc után létramászástól kipirosodott arccal egy kosárnyi autós könyvvel tér vissza.
A könyveket gondosan sorrendbe rakja, és várja, hogy válassz közülük.
Mit gondolsz, hogyan találta meg a könyveket, és mi alapján rendezte őket össze?
Ez az ő titka.
Ahogy a Google – az online könyvtárosod – sem árulja el, hogyan és mi alapján rangsorolja a világ tudásából azt, amit éppen keresel.
Körülbelül kétszázféle szempontból elemzi az interneten található tartalmakat, hogy a számodra legmegfelelőbb oldalakat (legyen az szöveg, zene, videó) találd meg.
A Google egy keresőrendszer. Egy termék, mely mögött egy vállalkozás áll.
Minél többen használják, annál több bevétele lesz ennek a vállalkozásnak.
Ezért azt szeretné, ha legközelebb is őt kérnéd fel könyvtárosként segítőnek.
Vannak más keresőrendszerek a Google-ön kívül?
Talán emlékszel a Yahoo!-ra, az AltaVistá-ra, vagy a magyar megfelelőjére, az Altavizslára.
Aztán ott van még az AOL, a Microsoft Bing, vagy az Ask.
A Google azonban szinte egyeduralkodóvá vált.
Ha keresel valamit az interneten, fel sem merül, hogy ne a Google-t használd.
1998-ban még ő is kicsi volt. Aztán hozott egy újítást: bevezette a PageRank rendszert.
Rangsorolta a honlapokat, és az egyik lényeges szempont az volt, hogy milyen és mennyi hivatkozásokat kap más honlapokról, és ezeknek a honlapoknak milyen az erőssége.
A Google találati listája
Ahogy a könyvtáros a Számodra kiválasztott könyveket egy ajánlott sorrendbe helyezi, így tesz a Google is az oldalakkal.
A keresőmezőbe írt szavak alapján létrehoz egy találati listát.
Ezt a találati listát rangsorolja.
Írj be bármilyen szót a Google keresőjébe, és a rangsorolt találati lista első oldalát látod, 10 találati oldallal.
(Ezen kívül még ott vannak a fizetett hirdetések, fölül és alul.)
A találati listán olvashatod az oldalak címét, url-jét, és rövid leírását.
Ha nem tetszik, amit látsz, mehetsz a következő 10 találati oldalra.
Miért érdemes a Google első helyére kerülnöd?
Az elemzések szerint a találati oldal első 3 találatára kattint a látogatók 85%-a.
A maradék 15%-on osztozik az összes további találat.
A 3-4. találati oldalon lenni olyan, mintha nem is létezne az oldalad.
Odáig már nem is kattintanak el.
Ha pénzt szeretnél keresni az interneten, a látogatókat a honlapra kell hívnod.
Ennek az a módja, hogy minél előrébb kerülj a Neked fontos kulcsszavakra.
Hogyan kerülhetsz a Google találati oldalára az első helyre?
Ez az, amit senki nem tud biztosan.
A Google – állítása szerint – 200 szempontból elemzi a honlapokat, és ez alapján rangsorol.
A Google titkolózik.
Nem akarja, hogy mesterségesen befolyásold a találatokat, hogy előre kerülhess hirdetés nélkül.
A Google független akar maradni, ezért őrzi titkait.
Kísérletezéssel és tapasztalattal egy SEO szakértő azért felfigyelt bizonyos összefüggésekre.
A szempontok között szerepel például:
- a domain név kora (minél öregebb, annál értékesebb)
- külső és belső hivatkozások (linkek) száma, minősége
- az url neve
- az oldal neve
- az oldal leírása (metatag, metaleírás)
- helyesírás
- mennyi időt töltenek a látogatok az oldaladon
- mennyire felhasználóbarát az oldal (pl. reszponzív-e, modern vagy elavult)
- milyen gyakran frissül a honlapod
- milyen a sebessége a honlapodnak
- hányan látogatják stb.
Azok az embereket hívjuk SEO szakértőnek, akik kutatják azt, hogy mi alapján készíti a helyezéseket a Google, és képesek arra, hogy a honlapod előre hozzák a találati listán.
A SEO a Search Engine Optimalization – keresőmotor-tökéletesítés, finomítást jelent.
Google keresőoptimalizáláskor a Google-ra hangolja a SEO szakértő a honlapodat.
A keresőoptimalizálás önmagában a Google uralkodó helyzete miatt Google keresőoptimalizálást jelent.
Miért is optimalizálnál más keresőre, ha csak néhány százalék használja őket?
Mit jelent a Google keresőoptimalizálás egy honlapon?
A honlapodat úgy képzeld el, mint a vállalkozásod internetes lenyomatát.
Amikor elkészül a honlapod, csak Te, a tárhelyszolgáltatód és az informatikusod tud róla, hogy létezik.
Olyan, mintha egy Isten háta mögötti falu egyik pincéjében nyitottál volna egy boltot.
A boltot senki nem ismeri, hiába szép a berendezés vagy az árukészlet.
A honlap – ha pénzt akarsz vele keresni – valójában az internetes vállalkozásod.
Ahhoz, hogy elkészüljön, és eredményesen működjön, az alábbi szakértők kellenek hozzá:
- informatikus
- tárhelyszolgáltató
- online marketinges
- értékesítési szövegíró (direct response copywriter)
- seo szakértő
- webdizájner (UX designer)
Amint látod, mára összetett feladattá vált egy olyan honlap elkészítése, ami a megélhetésedet és a független életedet elősegíti.
Eddig olyan embert nem láttam, aki ezekhez a területekhez mind jól értene.
Olyat már igen, aki két-három területhez ért.
A fenti csapatból a SEO szakértő feladata, hogy Google keresőoptimalizálja a honlapodat.
Ez azt jelenti, hogy természetes (azaz ingyenes) forgalmat szerez a Google keresőből a kulcsszavakkal ellátott honlapodon.
Már egy egyszeri alapbeállítás is tartósan megnöveli a látogatóid számát.
A Google keresőoptimalizált honlapod olyan, mint egy bolt, amiben tolonganak a vevők.
Az informatikus/webfejlesztő a honlapodat készíti el, és tartja karban
Az informatikus készíti a honlapot, és tartja karban – ha megállapodsz vele erről.
A honlapod rendszeres karbantartást igényel időközönként, és az elkészítés díja nem tartalmazza, hogy két év múlva frissítéseket töltsön le, kialakult hibákat oldjon meg.
A tárhelyszolgáltató szerverén tárolódik a honlapod
A tárhelyszolgáltató biztosítja azt a tárhelyet, ahova a honlapod kerül. Ezt hívják szervernek, és különleges termekben tárolják őket. A jó terem tűzbiztos, szükség esetén ki tudják szívni a levegőt, így az oxigén nem táplálja a tüzet.
Fontos az állandó hőmérséklet és a megfelelő páratartalom is.
A szervereket hűteni kell, mert a gépek hőt termelnek.
Állandó, hűvös éghajlatának köszönheti például Írország, hogy a Microsoft oda telepítette egyik adatközpontját.
Előfordul, hogy olyan probléma miatt nem működik a honlapod, amit a tárhelyszolgáltatód felelőssége.
Például támadás éri a honlapodat, vagy szerverhiba történik.
Ezért fontos olyan tárhelyszolgáltatót választanod, aki elérhető és segítőkész.
Az online marketinges a honlapodból értékesítő rendszert épít
Az online marketinges olyan az internet világában, mint a boltok kialakítását tervező értékesítési szakértő.
Egy profin berendezett üzletben a magasabb árú termékek szemmagasságba kerülnek, mert ott észlelsz a legkönnyebben.
Magasra és alulra – ahová kényelmetlen nyúlni – az olcsóbb áruk kerülnek.
Egy jó bolt végigvezet a teljes kínálaton, mire a pénztárig elérsz.
Így többet látsz, ezért többet vásárolsz, tehát több pénzt költesz.
Az online marketinges ugyanezt teszi a honlapoddal.
Könnyen elérhetővé teszi a honlapod tartalmát. Vezeti a látogatót, bizalmat épít, feliratkoztat stb.
Az elkészítésnél nem Neked akar megfelelni, és nem azért készíti olyanra a menüt, mert „neki így tetszik”. Hanem azért, mert a látogatóknak, jövőbeli vevőidnek építi az oldalt.
Ezen fog múlni a vállalkozásod, és az életszínvonalad.
A szövegíró írásban ad el a honlapodon
A szövegíró az eladó a honlapodon.
Biztos emlékszel olyan eladókra, akik nem figyeltek Rád, amikor beléptél a boltba.
És olyanra is, aki mosolyogva megszólított, és készséggel segített.
Melyiknél vásárolsz szívesebben?
A szövegíró úgy szövegezi meg a honlapod leírását, hogy az eladja a termékedet/szolgáltatásodat. Írásban.
Megírja a honlapod szövegét, a termékleírásaidat, értékesítési aloldaladat, kapu oldaladat (landing page), segít a hírlevélírásban.
Az értékesítő is évekig tanulja és gyakorolja, hogyan adjon el.
Az értékesítési szövegíró is évekig tökéletesíti írásbeli eladói képességét.
Az értékesítési szövegíródon múlik, hogy látogatóid egy unott ásítás mellett elkattintanak vásárlás vagy feliratkozás nélkül, vagy vásárolnak is.
Mi köze a SEO szakértőnek a spártai tábornokhoz?
Amikor az athéniek Szürakuszai ellen vonultak az ókorban, a gyenge Szürakuszai szükségképpen Athén ellenségéhez, Spártához fordult.
Spárta erre válaszul – szokásához híven – egyetlen tábornokot küldött.
Gülipposzt. Hadsereg nélkül.
A tábornok azonnal nekiállt megszervezni az ellenállást. A számos meglepő trükköt alkalmazó hadvezér a helyi lakosságot irányítva 12 hónap alatt megfordította a háború állását.
Halálos csapást mért az athéni seregre.
A jó SEO szakértő is olyan, mint egy spártai tábornok
A tábornok a hadviseléshez, a győzelem megszerzéséhez ért, a keresőoptimalizálás szakértője pedig a Google keresőtrükkök mestere.
Átszervezi a honlapodat, “szerethetővé teszi” a Google számára: azaz Google keresőoptimalizálást végez.
A Google keresőoptimalizálás azt jelenti, hogy Google imádni fogja a honlapodat.
Előre helyezi a rangsorban, ezáltal több látogatód lesz. A több látogatóból pedig több vevő költi el Nálad a pénzét.
Az interneten keringő látogatókat a honlapodra tereli. Ráadásul ingyen.
Módszerei időtállóak, folyamatosan Nálad fognak kikötni azok a látogatók, akik olyan szolgáltatást keresnek az interneten, amit Te is kínálsz.
Kétféleképp irányíthatsz látogatókat a honlapodra
1, fizetett módon, hirdetéssel
2, szerves, természetes módon, Google keresőoptimalizálás segítségével, okosan, kreatívan.
A SEO szakértő hozza a természetes (nem fizetett) forgalmat a honlapodra.
Egyszer veti el a magokat, egyszer fizetsz a szolgáltatásáért, Te pedig 1-2 évig folyamatosan aratsz.
A SEO szakértő elsősorban stratégiai munkát végez. Ugyanúgy, mint egy spártai tábornok.
Kielemzi a látogatók szokásait, és összeveti a tevékenységeddel.
Ezután kialakítja a kettő közös metszetét, és megtervez egy stratégiát, évekre előre kijelölve az utat, amin haladni fogsz a célod felé.
A forgalmad, a bevételed és az életszínvonalad pedig folyamatosan nől.
A SEO szakértő (Google keresőoptimalizálási szakember) az a tábornok, aki megfordítja életed csatáját.
Felszabadít a kiszolgáltatott rabszolgalétből, és királlyá válsz a segítségével.
Azért a SEO szakértő sem varázsló.
Ahhoz, hogy több bevételed legyen, kell egy, de inkább több jó termék.
Egy valamirevaló keresőoptimalizálási szakértőnek állandóan tanulnia kell, ezért nem dolgozhat olcsón.
Ingyenmunkát végképp ne kérj tőle.
A webnizájnered (UX designer) élvezhető élménnyé teszi a honlapod böngészését
A webnizájnered szerepe, hogy az informatikusod, online marketingesed, értékesítési szövegíród, SEO szakértőd munkáját láthatóvá és ízlésessé tegye.
A jó webnizájner széppé varázsolja a honlapodat, ami a látogatóban jó érzéseket kelt.
Munkája soha nem tolakodó vagy öncélú: alátámasztja, kiemeli és elősegíti az értékesítést.
A profi webnizájnered mér is.
Nemcsak esztétikai érzékkel bír, de ismeri a színek és formák titkait.
Tudja – mert méri – hogy ha egy gomb vörös, hányan kattintanak, és hányan, ha ugyanaz a gomb zöld.
Mindig van egy jobb eredményt okozó változat – ezt keresi
Soha nem szokásokra hivatkozik, hanem mért eredményekre.
Kiszervezed vagy magad csinálod mindezt?
Megértem, ha riasztónak tűnik egy online vállalkozás felépítése.
Letudhatja a haverod fia is, vagy a szomszéd gyerek is összedobhatja a wordpress honlapodat.
Dönthetsz így anyagi megfontolások, vagy a kihívás nagysága miatt.
Egyet azonban tudnod kell:
Ha nincs informatikusod, ki fogja karbantartani a honlapodat, amikor nem jelenik meg az ügyfeleidnek?
Ha nincs online marketingesed, ki fogja látogatóból vevővé vezetni az internetezőket?
Ha nincs értékesítési szövegíród (direct response copywriter), ki fogja eladni a termékedet/szolgáltatásodat?
(Ugye, a túlkínálat korában te sem gondolod, hogy a termék eladja magát.)
Ha nincs SEO szakértő , ki fog ingyen látogatókat hozni az oldaladra?
(Az adwords-t és a facebook marketinget nem mindenki engedheti meg.)
Ha nincs webdizájner (UX designer), hogy fog kinézni a honlapod?
Egy ember több területhez is érthet, így ha Google keresőoptimalizált, pénzt termelő honlapot akarsz, szerencsés esetben 2-3 emberrel elég, ha tartod a kapcsolatot.
A honlapodnak nem kell tökéletesnek lenni, elég ha elég jó, amikor indulsz.
Majd később tökéletesíted.
Soha nem feledd, hogy verseny van, és kulcsszavanként csak egy első oldal, csak egy első helyezés létezik.
Erre pályázik mindenki, a versenytársad is.
Ezért fontos, hogy elolvasd a következő részt, ahol ingyenes keresőoptimalizálási tippeket olvashatsz.
Google keresőoptimalizálás ingyen
Vállalkozóként megkerülhetetlen, hogy szeressen a Google, ezért megosztok Veled négy stratégiai csapásvonalat.
1, Tedd rendbe a főoldaladat
A látogatónak néhány másodperc alatt át kell látnia, miről szól a főoldalad.
Erre jó teszt, hogy odaültetsz egy idegent, aki nem tudja, mivel foglalkozol, és megkéred, mondja el, mi jut róla eszébe.
Ha szükséges, írd át a szöveget, tedd nyilvánvalóvá a vállalkozásod célját a látogató számára.
Te már tudod – ő még nem. Neki Neked kell elmondanod.
2, Tudatosan használj hivatkozásokat, amik az oldaladra mutatnak
Ez ugyanis erősíti a Google szemében az oldaladat.
Ezeket a hivatkozásokat beszerezheted más honlapjaidról, vagy vállalkozó ismerőseid honlapjairól.
Itt figyelj arra, hogy a tevékenységeddel kapcsolható környezetbe ágyazd be a honlapodra mutató hivatkozást.
Ha például babaruhákkal foglalkozó webáruházad van, egy játékboltból, játszóház honlapjáról származó hivatkozás jó forrás.
A hivatkozásnál a “kattints ide” helyett használj olyan kifejezést, ami a kulcsszavad, tehát a tevékenységedet mutatja.
3, Keress és használj olyan kulcsszavakat, melyikre keresnek
Ez a SEO szakértő feladata ugyan, de a Google kulcsszótervező (Google keyword planner) adhat némi segítséget.
Régebben ingyenes volt, a pontos adatokért mára Google adwords kampányt kell futtatnod a pontos adatokért.
Ha nem fizetsz, akkor is használhatod, csak nem látsz pontos adatokat csak tartományokat.
Például 312 találat helyett ezt látod majd: 100-1K.
Nagyon nem mindegy, milyen szavakat mutatsz a Google-nek.
Nekem mindegy, hogy egy beszélgetésben használt gumiabroncsot használsz vagy használt gumit.
A Google azonban méri, hogy melyikre hányan kattintanak.
A különbség több mint tízszeres.
Használt gumiabroncsra 590-szer, használt gumira viszont 6600-szor keresnek a Google-ban.
Nem mondom, hogy keress egy jó SEO szakértőt, aki az ilyen fontos különbségekre felhívja a figyelmedet.
Nem akarlak befolyásolni, hiszen a Te döntésed, hogy hogy akarsz élni.
Egymilliót keresel egy évben, vagy tízmilliót.
Egyszer mész nyaralni egy évben, vagy tízszer.
4, Készíts értékes és hasznos tartalmat
Elgondolkodtál már azon, miért olvasod ezeket a sorokat?
Hogy miért vagy itt, és fizetsz a drága időddel?
Azért, mert úgy gondolod, hogy ez a tartalom számodra értékes és hasznos.
Azért vagy itt, mert tanulni akarsz, és ki akarsz törni a szürke, szegénységbe taszított tömegből.
Ezt tisztelem Benned.
Készíts Te is célközönséged számára hasznos és egyedi tartalmat.
Írj blogot, ha írásban vagy jó.
Készíts videót, ha szóban vagy jó.
Csináld mind a kettőt, ha mindkettőben jó vagy.
Egyikben sem?
Akkor fejleszd a képességeidet.
Ne tétlenkedj: valahol valaki tanul, és egyre jobb lesz.
Vagy szervezd ki a Google keresőoptimalizálást SEO szakértőnek.